2018. január 20., szombat

BÖSZÖRMÉNYI GYULA: MINDÖRÖKKÉ VÁRNI

Hello Molycik!
Lassan végéhez közeledik az újabb magyar írós hetünk a Prológus oldalán, de azért még tartogatunk pár bejegyzést és értékelést számotokra. 

Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 304
Megrendelem
A recenziós példányért
köszönet a kiadónak!


Fülszöveg:


Ha azt hiszed, hogy nem a tiéd, akkor is… 


„A magány, amit érzett, szavakkal leírhatatlan volt. Szerencsére nem is kívánta tőle senki, hogy megfogalmazza a kínt, ami egészen apróra préselte a lényét. Ült az ezüstös csillogású, fagyba dermedt metánhullám peremén és a fekete eget bámulta.” 
Böszörményi Gyuláról, a mára klasszikussá vált Gergő és az álomfogók, valamint a kirobbanóan sikeres Ambrózy báró esetei és sok más népszerű regény szerzőjéről kevesen tudják, hogy a science fiction nagy kedvelője és művelője. A szerző 2016-ban az Isȧ, por ës homou című novellájáért megkapta a hazai SF-irodalom legrangosabb kitüntetését, a Zsoldos Péter-díjat. Kiadónk ezen alkalomból jelenteti meg Böszörményi Gyula első science fiction novellagyűjteményét. 
Bölcsesség, szellem, mély érzések. 
Olvassa mindenki, még ha azt hiszi is, hogy nem szereti a sci-fit. Te is, kedves Olvasó! Meg fogsz lepődni.


Elég sok könyvet olvasok ajánlásra, főleg RavenS és Lorelei, akik nagyban befolyásolják, hogy milyen könyvet veszek következőnek a kezembe és tőlük hallottam először Böszörményi Gyula zsenialitásáról. Mindketten imádták a Leányrablás Budapesten című könyvet, viszont amikor a magyar hetes projektünkre készültünk nem éreztem azt, hogy kedvem lenne hozzá, gondoltam megpróbálkozom az akkor még friss megjelenésnek számító Mindörökké várni novellás kötettel. Az már csak hab volt a tortán, hogy mennyire imádom a borítóját, aminél első ránézésre megállapítható, hogy László Maya a tervezője, aki anno On Sai Esővágy novelláskötetének a borítóját is tervezte. Gyönyörű egymás mellett a két kötet.

A Mindörökké várni pontosan 12 rövid történetet tartalmaz, amelyek közül csak párat emelnék most ki.  

A dogma c. novella kezdésnek szerintem egész jó volt és érdekes, viszont nagyon rövid. Összesen 8 oldalas kis szösszenetről van szó és ilyen 'egy gondolat megfordult a fejemben, írjuk le' módon hatott számomra, de annak tényleg érdekes volt, szívesen olvastam volna még pár oldalt belőle.

Szépségesek
A Xonsi körzet elolvasása után kicsit szünetet kellett tartanom, nem igazán nyerte el a tetszésemet. Hiányoltam a végéről a csattanót, az értelmet, amit nem igazán kaptam meg és egyébként egy kis spoiler az értékelésem végkifejletére: az egész kötetből a csattanót hiányoltam. Számomra ez volt a leggyengébb novella az egész kötetben.

A sorban következő történet a Tű és Pajzs volt, ami egészen tetszett. Érdekes volt, ugyanakkor nem igazán értettem a lényegét, hiszen előtte a történetben nem volt szó arról, hogy a múlt megváltoztatható lenne. Oké, hogy ezáltal Jix bácsi megszabadult a titkától, ami nyomta a lelkét, de nekem ez nem volt elég, mint magyarázat. 

A kutya c. történet volt az egyik kedvencem. Miután megjelent Bolygó, a kutya és a gazdája vártam a tragikus végkifejletet, ami sose következett be, ez pedig megmelengette kicsiny szívem. Az író stílusa is itt jött át számomra leginkább. 

Miután a kötet körülbelül 130 oldalán már túl voltam és az érzéseim inkább a negatív oldal felé tendáltak, gondoltam megkérdezem Loreleit és Mancsot, akik szerették a kötetet, hogy melyik volt a kedvencük és azokkal a történetekkel folytatom. Mancs A kutyát említette, amin akkor már túl voltam, Lorelei pedig a Mindörökké várni és a Nemzedék kettősét, így ezekkel folytattam a sort.

Mindörökké várni. A címadó novella, ami A kutya mellett legjobban megragadtan a figyelmem. Az egész történelmet belevonta Böszörményi a novellába, méghozzá úgy, hogy közben tanulságos, elgondolkodtató és zseniális volt. Vadászó, gyűjtögető ősemberektől egészen az űrig repített.

Egy picit csalódtam, sokkal többet vártam a kötettől. Valahogy végig az volt az érzésem, mintha kimaradnék egy belsős poénból és ezért nem érteném, hogy miről van szó. Nem volt a történetek végén a csattanó sem, amit én például hiányoltam. Ugyanakkor elgondolkodtatóak a történetek és megbújik a háttérben pár tanulság is. Az antológiát főként a rövid történetekért és a sci-fiért rajongóknak tudnám ajánlani. 


Értékelés: 3/5
Kedvenc novella: A kutya, Mindörökké várni

Üdv,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

designed by Charming Templates