2017. július 29., szombat

CHARLIE N. HOLMBERG: A PAPÍRMÁGUS (PAPÍRMÁGUS #1.)

Hello Molycik!
A mai napon egy, a moly.hu-n szerintem nagyon is alul értékelt könyvről lesz szó. Jelenleg 80%-on áll az értékelés, amit egyáltalán nem értek, mert jó, hogy ízlések és pofonok, de egy igenis szerethető, könnyed kis fantasyról van szó, olvastam már sokkal, de sokkal rosszabb könyvet is a papírmágusnál. Főleg, ha figyelembe vesszük azt, hogy Holmberg története igenis jó. Persze nem kell egy hű, de nagy világfelépítésre számítani, de szerintem ez megbocsátható, mégis csak egy kezdő kötet. Nálam kedvenc lett :)

Kiadó: Gabo
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 232
Megrendelem
A recenziós példányért hálás köszönet
a Gabo Kiadónak! :)
Fülszöveg:
Ceony Twill összetört álmokkal érkezik meg Emery Thane mágus házába. A varázslóképző iskolában évfolyamelsőként végzett lány fémmágusnak készült, most mégis papírmágiára kárhoztatják – de hát mi haszna a papírnak egyáltalán? 


Azonban a varázslatok, amelyeket Ceony a csodabogár Thane keze alatt megtanul, rácáfolnak előítéleteire. Ahogy kibomlik előtte a papírmágia csodálatos világa, megismeri tanára sötét múltját és egy olyan tiltott és veszedelmes mágiafajtát, amellyel szemben szinte semmi reménye nem lehet felvenni a versenyt. Mégis muszáj megtennie, mert hamarosan szó szerint Thane szíve lesz a tét. 

A papírmágus különleges, egyszerre sötét és szeszélyes kaland, amelyet a Disney tervez megfilmesíteni.


Már elég régóta szemezgettem a könyvvel, amikor szembe találtam magam a hírrel, hogy érkezik magyarul a Gabo Kiadó jóvoltából a Könyvfesztiválra. Egyből tudtam, hogy meg kell szereznem ezt a gyönyörűséget, hiszen mi egymásnak lettünk teremtve. Így utólag belegondolva, nem is tévedtem olyan sokat.
A történet főszereplője Ceony, akinek mindig is az volt az álma, hogy a fémmágusok közé tartozzon. Rengeteget tanult, aminek meg is lett az eredménye, gyorsan és évfolyamelsőként végezte el a varázslóképző iskolát, amikor beütött a krach. Mivel kevés a papírmágus, összesen tizenketten vannak csak, ezért Ceonynak is ez a sors jutott, oda osztották be tanoncnak, méghozzá a különc Emery Thane mellé. 


Folyamatos késztetést éreztem olvasás közben,
 hogy nasizzak egy kicsit :D
Meglepően rövid a regény, éppen ezért lepett meg, hogy egyébként elég lassan indult be a cselekmény. Ceony szépen, lassan, de beletörődött sorsába és  elkezdte túltenni magát azon, hogy az egyensúly fenntartása végett papírmágusnak kell tanulnia és nem űzheti azt a hivatást, amit mindig is szeretett volna. Azonban, ahogy fogytak az oldalak úgy kedvelte meg egyre jobban a lány nem csak a papírt és a hozzá kötődő apróbb kis trükköket, varázslatokat, de a mesterét, Emeryt is. 

Talán pont a történet rövidségének vagy éppen annak köszönhetően, hogy kezdő kötet, de a világfelépítés nem sikerült valami nagyon kidolgozottra. Nem tudjuk meg se azt, hogy miféle egyensúlyt kellene fenntartani vagy, hogy egyébként van-e ennek bármiféle jelentősége, se azt, hogy a többi mágia, hogy működik, hogy milyen az összhang a különböző mágusok között, vannak-e konfliktusok, rivalizálások, szinte semmit. Azt már most le tudtam szűrni, hogy egy igazán egyedi világot alkotott meg Holmberg, viszont számomra ez nem volt kielégítő, bízom benne, hogy a második kötetben választ kapok a kérdéseimre. Mondjuk kezdetnek már azzal is beérném, ha végre tényleg kapnák valamiféle betekintést a világba.

Ahogy azt említettem a világfelépítés szerintem egyedi és különleges ez pedig magára a történetre is igaz. Még sosem olvastam olyan könyvet, ahol az író hasonló módszert alkalmazott volna egy főszereplő bemutatásához. Ez pedig rengeteget dobott az olvasási élményen. Sokkal mélyebben, szívből jövően muhaha megismerhettük Emery Thane mágus életét, kétségeit, bánatát, szenvedélyét, boldogságát. Nagy pacsi az írónőnek, szerintem szuper ötlet volt. 

Nem operál túl sok szereplővel a könyv. Főként Ceonyt és Emeryt ismerhetjük meg, illetve Emery szemén keresztül részleteiben Lirát. Ceony okos és tehetséges, szívesen cserélnék vele, hisz egyrészről ott a tény, hogy varázsolhat és varázslóiskolában tanulhatott, másrészről meg fotografikus memóriával áldotta meg őt az ég, amit én is szívesen vennék egyetemi éveim alatt. Ami még kifejezetten tetszett a képességei közül az az, hogy egy kis gyakorlás után simán meg tudta eleveníteni a történeteket, amiket olvasott. Mennyire király már? Mozi funkció bekapcsolva, popcorn bekészítve, kivetítés indulhat. 


Még Zizi cicám is elgondolkozott azon, hogy
elolvassa-e a könyvet :)
Emeryre fordítva a szót, én nagyon megszerettem a különc mágust. Annak lévén, hogy hasonlóképp járt a varázslóiskolában, mint Ceony, tökéletesen át tudta érezni a lány helyzetét, hozzáállását a papírmágiához. Folyamatosan próbál neki segíteni, könnyíti a beilleszkedését. Egyik kedvenc ilyen jelenetem az volt, amikor papírkutyát készített egész éjjel, hogy a lány kedvére tegyen, és enyhítsen a honvágyán. Mindezek mellett pedig egy igenis jó tanár, követel, de épp annyit, ami még teljesíthető, hogy szegény diákja ne kapjon idegösszeroppanást a "tanév" végére.  

Lira mint gonosz, annyira nem hatott meg. Meglepni meglepett, mert egész hirtelen toppant be a történet közepén, miközben nem csak a könyv szereplői ültek le az asztalhoz enni, hanem én is úgy döntöttem, hogy falatozok kicsit olvasás közben. Vártam a részt, amikor magyarázatot kapok arra, hogy mi miért történt, de sajnos ez sem következett be, gondolom majd a folytatásban jön el ennek az ideje is, mindenesetre én kíváncsian várom. Azt is sajnálom, hogy a metszőkről is csak kevés információt kaptunk, mert véleményem szerint nagyon érdekes szála lehetett volna a történetnek. Nem szeretném folyamatosan önmagam ismételni, ezért inkább tűkön ülve várom a folytatást, hogy hátha eljön az én időm, amikor tudásszomjam információáradattal lesz elfojtva. 

Összességében egy nagyon aranyos, romantikus könyv egy kis fantasyval fűszerezve. Üde színfolt volt a mosatni olvasmányaim között. Vicces, ezáltal szórakoztató, könnyed és gyorsan olvasható. Persze érződik, hogy kezdő kötet, ezért van egy kis hiányérzetem, de mind a karakterek, mind a történetvezetés és az írói stílus elérte, hogy imádjam a könyvet. Fogyasztásra limonádét ajánlok és egy kis sütit ajánlok, mert az a történet hasonló érzéseket váltott ki belőlem, mint egy finom sütemény és egy pohár jéghideg limonádé kombinációja.


Az értékelésre a Prológus Parázs varázs hetének keretében került sor. Bővebb információt itt találtok a hétről. Ezúttal is több értékeléssel és extra tartalommal is készültünk számotokra, amelyek közül számomra abszolút kedvenc a ProCsata különkiadás volt, ahol SoSo, Cersei, RavenS és jómagam vitatkoztunk pár mágus kíséretében. Ki győzne, ki nem és hasonló nyalánkságok :) 
Ennyi voltam mára. 
Üdv, 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

designed by Charming Templates